Halaman

Sabtu, Julai 17, 2010

Pemenang Piala Thomas pertama meninggal dunia




TANJUNG – Hajatnya menggenggam penghargaan dari Kerajaan Negeri kerana jasanya berjaya menggondol kejuaraan pada Piala Thomas 1949 tercapai jua walaupun hanya mengecapnya selama tujuh hari.

Ini kerana, Law Teik Hock, 89, meninggal dunia kerana sakit tua di rumahnya pada 14 Julai lalu.

Sebelum itu, beliau terjatuh di rumahnya pada 28 Jun lalu dan terlantar sakit sehingga ke akhir hayatnya.

Sebelum meninggal dunia, keluarga Teik Hock sempat membacakan doa buat kali terakhir sebelum menghembuskan nafas terakhir pada jam 7.35 petang dengan disaksikan anak dan isteri.

Teik Hock yang meninggalkan isteri dan seorang anak itu adalah pemain pertama negara yang menjulang Piala Thomas pada 1949.

Pada kejuaraan itu, Malaysia hanya dikenali dengan nama Malaya dan masih tertulis dalam kawasan Siam.

Isterinya, Ng Suan Gaik, 69, berkata, mendiang suaminya itu masih bersemangat walaupun keadaannya kurang mengizinkan.

Menurutnya, Teik Hock juga bersabar menanti kedatangan Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Komuniti, Lydia Ong Kok Fooi bersama dengan wakil Majlis Sukan Negeri (MSN) Pulau Pinang yang dikatakan hendak datang ke rumahnya.

“Dia tetap menanti dan seolah-olah tahu ada yang hendak memberi penghargaan kepadanya, dan ajalnya seperti menunggu sahaja dan memberi peluang kepada beliau dulu.

“Seminggu selepas lawatan Lydia dan wakil MSN, dia terus tiada dan saya rasa dia tenang apabila tahu ada orang datang memberi penghargaan,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini, hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails