Halaman

Rabu, Mac 31, 2010

Mayat janin dalam balang gula-gula


JANIN bayi yang ditemui dalam balang gula-gula di Jinjang Utara, Kuala Lumpur semalam.
JANIN bayi yang ditemui dalam balang gula-gula di Jinjang Utara, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Meskipun kejadian buang bayi banyak dipaparkan di akhbar akhir-akhir ini, namun ia masih tidak memberi keinsafan kepada si pelakunya.

Kucing pun sayang pada anaknya. Bila lahir sahaja anaknya ia akan membersihkan tubuh anaknya itu dengan penuh kasih sayang. Si ibu akan menjilat segala kekotoran dibadan anaknya itu. Disamping itu apa-apa kekotoran yang lain dimakannya supaya anaknya kelihatan bersih. Jika diperhatikan selepas melahirkan anak, si ibu berjaya membersihkannya tak sampai lima minit. Kelihatan anaknya itu sangat comel bila sudah dibersihkan. Namun manusia yang dikurniakan oleh Allah sifat kasih sayang dan akal yang sempurna bertindak diluar dugaan. Tindakan yang sangat kejam dan tidak berperi kemanusiaan.

Apakah sifat kasih sayang yang dianugerahkan itu sudah hilang dalam diri manusia. Bukan sahaja sanggup membunuh anaknya sendiri malah lebih kejam lagi sanggup meletakkan anak itu dimerata-rata tempat begitu saja. Inilah dikatakan bila manusia tidak lagi menggunakan alak yang waras, tahap kemanusiaannya akan bertukar menjadi haiwan yang sememangnya tidak dikurniakan akal fikiran. Perbezaan antara manusia dan haiwan adalah akal fikiran. Haiwan dikurniakan nafsu sahaja tetapi manusia diberi nafsu dan akal. maka akal fikiranlah yang boleh mengawal nafsu supaya tidak melakukan perkara-perkara buruk dan keji.

Namun begitu jika akal ini gagal mengawal nafsu, martabat dan darjat kemanusiaan akan berubah sama seperti binatang. Oleh itu hendaklah kita menjaga akal yang dianugerahkan Allah dengan sebaik mungkin. Moga-moga Allah akan memberkati hidup kita.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails