Halaman

Selasa, Mac 30, 2010

Maut dalam simen basah

KUALA TERENGGANU - Seorang buruh binaan terbunuh, manakala empat rakannya cedera parah apabila besi perancah bangunan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) yang sedang dalam pembinaan runtuh, petang semalam. (Sinar Harian)

Keselamatan sangat diutamakan dalam apa juga pekerjaan. Tambah lagi kerja-kerja yang mempunyai risiko yang tinggi perlu mengutamakan keselamatan lebih dari yang lain. Oleh itu majikan mesti peka dan berhati-hati dengan kerja yang dilakukan. Pastikan sebelum kerja-kerja dibuat segala prosedur keselamatan telah dipatuhi. Adalah menjadi tanggungjawab majikan dan pengurus projek dalam hal ini.

Bukan sahaja prosedur keselamatan sebelum melakukan kerja perlu dipatuhi, bahkan segala bahan-bahan dan alatan yang digunakan juga adalah selamat. Ini mengelakan berlakunya kejadian atau kemalangan samada semasa kerja-kerja dilakukan ataupun selepas siapnya bangunan yang dibina. kita sudah tentu tidak mahu melihat adanya bangunan yang runtuh apabila sudah digunakan.

Bukan sahaja kontraktor yang membina itu sahaja yang perlu bertanggungjawab tetapi juga pengawasan yang dilakukan oleh pihak berkuasa juga bertanggungjawab. Jika semua kerja-kerja pembinaan ini tidak di awasi dengan sebaiknya, sudah tentulah akan berlaku penyelewengan dalam kerja-kerja tersebut samada dari segi bahan dan peralatan dan sebagainya. Dalam kata lain mungkin unsur-unsur rasuah mudah berlaku jika tiada pengawasan yang ketat dari pihak berkuasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails