Halaman

Jumaat, Februari 26, 2010

Gempa bumi kecil di Lahad Datu


Satu gempa bumi lemah berskala 3.1 pada skala Richter berlaku di Lahad Datu, Sabah awal pagi ini, menurut Jabatan Meteorologi Malaysia.

Berikutan gempa bumi yang berpusat di latitud 5.3 Utara dan longitud 118.2 Timur, gegaran kecil berkemungkinan dirasai di sekitar Lahad Datu, menurut kenyataan jabatan itu.

Jabatan itu berkata pihaknya akan terus memantau keadaan tersebut.- BERNAMA


Fenomena kejadian alam seperti gempa bumi ini adalah peringatan daripada Allah kepada manusia supaya kembali kepada fitrahnya. Amaran dan peringatan ini perlulah diberi perhatian oleh semua agar tidak melakukan kerosakan di atas muka bumi ini samada secara langsung atau tidak langsung. Allah menjadikan bumi untuk manusia adalah sebagai khalifahnya untuk mengurus dan memakmurkannya mengikut perintah Allah. Amanah sebagai khalifah ini adalah suatu yang sangat berat untuk dilaksanakan. Oleh itu apabila Allah meminta mahluk yang lain seperti gunung-ganang untuk memikulnya maka tidak disanggupi olehnya tetapi hanya manusia sahaja yang sanggup menerima amanah ini.


Namun apabila manusia diberi tanggungjawab, didapati ramai manusia yang menyeleweng dan tidak jujur dalam melaksanakan amanah tersebut. Berbagai kerosakan samada secara fizikal atau lainnya dilakukan oleh manusia semasa menguruskan bumi ini. Sifat tamak haloba, rakus mengejar pembangunan dan kebendaan mengakibatkan berlakunya kerosakan. Akhirnya muka bumi yang bergunung-ganang menjadi satu dataran yang botak. Pasak-pasak bumi telah diruntuhkan sehingga keseimbangan bumi menjadi tidak stabil. Semuanya atas nama pembangunan dan kemajuan dunia.


Allah telah memberi peringatan kepada manusia supaya tidak melakukan kerosakan di atas muka bumi ini. Sekiranya dilakukan juga, tunggulah kehancuran dunia pasti berlaku. Kejadian gempa bumi, tsunami, ribut taufan, bencana banjir, kebakaran dan sebagainya adalah suatu peringatan Allah kepada kita. Apakah kita tidak mahu mengambil iktibar dan berfikir tentang perkara tersebut? Adakah kita masih mengatakan semua kejadian itu adalah bencana alam semulajadi? Oleh itu marilah kita sama-sama insaf dan kembali semula kepada perintah Allah dalam melaksanakan tugas sebagai khalifahnya di atas muka bumi ini.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails