Halaman

Khamis, Februari 25, 2010

DUA WANITA MENGANDUNG KORBAN TERBARU DENGGI


KUALA LUMPUR: Dua kematian akibat demam denggi membabitkan wanita mengandung, dilaporkan dalam tempoh 14 hingga 20 Februari, menjadikan jumlah kematian tahun ini meningkat kepada 25 orang.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata kes demam denggi bagaimanapun dilaporkan menurun kepada 935 kes berbanding 1,059 kes minggu sebelumnya.

Penyakit yang datang semuanya dari Allah. Manusia dapat hidup di dunia ini pun adalah dengan sifat RAHMAN yang ada pada Allah. Oleh itu segala apa yang berlaku kepada kehidupan manusia sudah tentu adalah dengan izinNya. Maka sebagai hamba Allah sewajibnyalah kita sentiasa merujuk diri kita kepada Allah dalam segenap tindak tanduk, perlakuan dan perbuatan serta perkataan yang diucapkan agar tidak bercanggah dengan larangan Allah.

Sekiranya ia bertepatan dengan perintah Allah, hendaklah kita laksanakan tanpa ragu-ragu lagi. Andainya ia merupakan larangan Allah maka hendaklah kita tinggalkan dan ada rasa benci untuk melakukannya. Allah telah memberi amaran kepada manusia supaya menjauhi perkara-perkara yang berbentuk maksiat. Jika kita terus melakukannya nescaya Allah akan menurunkan bala' kepada kita. Bala yang turun kepada manusia adalah denga berbagai bentuk dan antaranya adalah dalam bentuk penyakit.

Penyakit denggi juga mungkin adalah satu bala' dari Allah kepada kita. Walaupun kita boleh mengatakan wujudnya penyakit ini disebabkan kesilapan dan kesalahan kita yang tidak menjaga kebersihan alam sekitar di kawasan rumah kita. Namun hakikatnya penyakit ini dijadikan oleh Allah kepada kita sebagai satu peringatan buat orang yang berakal. Allah tidak sengaja menjadikan sesuatu itu saja-saja. Bahkan setengahnya adalah untuk memberi amaran kepada manusia supaya insaf dan kembali semula kepada mentaati perintah-perintah Allah dan menjauhi segala larangannya.

Sekiranya bala' Allah turun ke atas muka bumi ini, maka ia akan menimpa semua orang yang ada di sana tanpa mengira samada mereka itu tergolong dalam golongan yang baik atau sebaliknya. Semuanya akan dimusnahkan. Oleh itu menjadi kewajiban bagi orang yang taat kepada perintah Allah memberi nasihat, menegur dan mencegah golongan. yang jahat agar tidak melakukan perkara yang dilarang oleh Allah. Jika mereka ini duduk diam dan tidak melaksanakan amar maaruf nahi mungkar nescaya bala' yang diturnkan oleh Allah juga akan menimpa mereka.

Namun begitu, orang-orang yang baik dan taat kepada perintah Allah ini yang turut ditimpa bala' dan mati akan dibangkitkan oleh Allah mengikut keadaan dan niatnya. Andainya mereka itu orang yang beriman, maka mereka akan mendapat balasan yang baik di akhirat kelak walaupun mereka terkorban bersama-sama dengan orang yang ingkar dan berbuat maksiat.

Oleh itu wabak penyakit denggi yang berlaku pada hari ini hendaklah kita jadikan sebagai tanda amaran Allah kepada kita semua agar menjauhi segala larangan Allah yang ditetapkan olehNya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails