Halaman

Jumaat, November 12, 2010

Perak capai 4,201 dapat 5A/7A



IPOH – Seramai 4,201 daripada 42,057 calon yang mengambil Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) pada 21 hingga 23 September lalu di 842 sekolah seluruh negeri mencapai prestasi cemerlang 5A/7A dalam semua mata pelajaran yang diduduki.

Timbalan Pengarah Pelajaran Negeri, Mohd Idris Ramli berkata, keputusan itu meningkat sebanyak 1.21 peratus berbanding pencapaian tahun lalu.

Menurutnya, daripada jumlah itu seramai 26,610 calon berjaya mencapai tahap penguasaan minimum dengan peningkatan 1.5 peratus berbanding 2009 sebanyak 61.77 peratus.

“Antara sekolah yang menunjukkan pencapaian cemerlang di Perak bagi kategori bandar ialah Sekolah Kebangsaan (SK) Convent, SK Raja Perempuan, dan SK Marian Convent.

“Bagi kategori sekolah luar bandar Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Ladang Getah, Taiping; SK Balun Bidai, Kampung Gajah dan SK Haji Ramli, Tanjung Piandang,” katanya pada sidang media di Bilik Seri Budi, Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) Perak di sini, semalam.

Beliau berkata, antara mata pelajaran yang menunjukkan peningkatan ialah Sains iaitu 88.83 peratus menguasai dan 27.26 peratus cemerlang.

“Bagi mata pelajaran Bahasa Melayu Pemahaman (Sekolah Jenis Kebangsaan) menunjukkan penurunan sebanyak 3.66 peratus,” katanya.

Katanya, secara keseluruhan 701 sekolah mencapai peratus menguasai melebihi 40 peratus.

Mohd Idris berkata, kejayaan yang dicapai itu adalah melalui usaha dan perancangan rapi setiap ibu bapa, murid, guru, pentadbir sekolah, komuniti dan Kementerian Pelajaran.

“Pelbagai program khas dilaksanakan JPN dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) untuk meningkatkan prestasi murid supaya mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan.

“Antara program ialah memperkasakan kepimpinan instruksional dan membina kepimpinan transformasional seperti modul Cooperative Organisation (CO) kepada semua guru besar dan membudayakan ‘headcount’ di JPN, PPD dan sekolah,” katanya.

Di samping itu, beliau mengucapkan terima kasih kepada kerajaan negeri kerana membiayai program Smart Partnership bersama K Perak bagi sekolah terpilih dan Yayasan Perak yang sudi membiayai program Tuisyen Gemilang di semua daerah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails