Halaman

Rabu, Oktober 13, 2010

M sentuh syor MMC dalam Bajet

P
Oleh Johari Ibrahim dan Azrina Ahzan
bhnews@bharian.com.my
2010/10/12

NAJIB bergambar dengan   peserta  sidang Jawatankuasa Serantau Pertubuhan Kesihatan Sedunia  Pasifik Barat  ke-61 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, semalam.
NAJIB bergambar dengan peserta sidang Jawatankuasa Serantau Pertubuhan Kesihatan Sedunia Pasifik Barat ke-61 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, semalam.
Cadangan ambil alih UEM bagi tingkat nilai pemegang saham kumpulan

PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, beliau akan menyentuh isu berkaitan cadangan MMC Corporation Bhd (MMC), syarikat yang dikuasai tokoh perniagaan Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary, untuk mengambilalih pegangan saham dalam UEM Group Bhd (UEM) yang dimiliki Khazanah Nasional Bhd (Khazanah) pada pembentangan Bajet 2011 pada Jumaat ini.
“Saya akan sebut dalam (pembentangan) Bajet (2011) nanti,” katanya ketika ditanya pemberita mengenai keputusan kerajaan berhubung cadangan MMC itu di sini, semalam.
Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan berkata, kerajaan menerima lima cadangan berhubung pengambilalihan saham UEM itu tetapi tidak menyatakannya secara terperinci.

“Ada lima cadangan untuk dinilai yang membabitkan syarikat dan beberapa kaedah inovatif yang saya akan umumkan dalam (pembentangan) bajet nanti...ada cadangan yang menarik,” katanya selepas merasmikan sidang Jawatankuasa Seran-tau Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Pasifik Barat (RCM) ke-61 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya.

Pada 5 Oktober lalu, media melaporkan MMC belum menerima apa-apa jawapan daripada kerajaan berhubung cadangan itu.

MMC juga berkata ia akan mengetuai konsortium bagi pengambilalihan itu dan belum berjumpa dengan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) atau Permodalan Nasional Bhd (PNB) untuk menjadi rakan kongsi dalam konsortium berkenaan.
“Pengambilalihan itu bertujuan meningkatkan nilai pemegang saham kumpulan dan kami akan meninjau peluang pelaburan baru yang dapat memenuhi matlamat itu,” kata MMC.

Antara syarikat senaraian awam di bawah UEM ialah PLUS Expressways Bhd (PLUS), Faber Group Bhd, UEM Land Holdings Bhd dan Time Engineering Bhd.

MMC dilaporkan menawarkan RM15.6 bilion untuk mengambilalih UEM.

UEM memiliki 38.5 peratus saham dalam PLUS manakala Khazanah yang juga pemilik UEM mempunyai 16.7 peratus ekuiti dalam syarikat konsesi Lebuhraya Utara-Selatan itu.

Laporan sebelum ini juga menyebut PLUS turut menarik minat Asas Serba Sdn Bhd, syarikat dikaitkan dengan bekas pengarah Renong Berhad, Datuk Syed Amin Aljeffri dan Ibrahim Bidin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails