Halaman

Isnin, April 12, 2010

Tidurkan’ bayi dalam tong sampah
Oleh Nor Fazlina Abdul Rahim dan Md Fuzi Abd Lateh
bhnews@bharian.com.my
2010/04/12

POLIS membawa mayat bayi untuk dibedah siasat di Sungai Choh, semalam.
POLIS membawa mayat bayi untuk dibedah siasat di Sungai Choh, semalam.
Mayat mangsa dibungkus dengan surat khabar ditemui kakitangan MDHS

KUALA LUMPUR: Lagi kes pembuangan bayi berlaku, terbaru dengan penemuan mayat bayi lelaki dibungkus dengan surat khabar dan masih bertali pusat dipercayai baru dilahirkan di dalam tong sampah di Kampung Tanjung dekat Sungai Choh, Hulu Selangor, pagi semalam.

Inilah akibatnya apabila manusia tidak mahu mengikut ajaran Tuhannya. Gejala soaial berlaku dengan berleluasa, hari demi hari, bukannya ia semakin berkurang tetapi makin kian bertambah. Hukum Allah tidak mahu dilaksanakan dalam kehidupan. Pendidikan agama hanya melepas batuk ditangga. Masa yang diperuntukan hanyalah sedikit berbanding dengan mata pelajaran lain.

Perbuatan ini berlaku kerana manusia itu jahil. Kekurangan ilmu pengetahuan berkaitan dengan kehidupan. Bila ilmu tiada, sudah tentulah ia akan melakukan sesuatu perkara tanpa pertimbangan yang wajar. Oleh itu kejahilan diri merupakan perkara utama yang perlu dihapuskan dalam diri mereka. Caranya adalah melalui pendidikan yang sempurna untuk mereka.

Begitu juga amalan beragama hendaklah ditanamkan dalam setiap diri manusia. Amalan beragama ini sangat penting kerana ia akan memberi panduan berkaitan dengan kehidupan. Dengan agama, manusia akan mengetahui halal dan haram, dosa dan pahala, baik dan buruk dan sebagainya. Ini akan memberi garis panduan kepada kehidupan manusia.

Jadi bukan sahaja ilmu dan agama dapat menentukan kejadian seperti ini tidak berulang bahkan hukum,undang-undang dan peraturan juga perlu diutamakan sebagai pemberi amaran untuk manusia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails